Παρασκευή 3 Απριλίου 2020


Επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητήματα εν μεσώ κορωνοϊού. 
*Μώραλη Κωνσταντίνα ανοιχτή επιστολή
Συναδέλφισσες /συνάδελφοι ευχές για  καλή υγεία και δύναμη σε όλους και όλες, όπως επίσης στους μαθητές, τις μαθήτριες μας και τις οικογένειές τους. Στόχος αυτής της επικοινωνίας είναι καταρχήν ένας λόγος που θα πατάει  γερά στην πραγματικότητα, που θα αναδεικνύει όσα περισσότερα ζητήματα και που κυρίως θα δίνει διέξοδο και προοπτική.
 Μοιραζόμαστε το άγχος που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων, με αποτέλεσμα την απότομη διακοπή της επαφής των παιδιών με τους συνομηλίκους τους, το σταμάτημα των δραστηριοτήτων τους, την απότομη αλλαγή της καθημερινότητας τους. Μπορούν και τα ίδια βέβαια να αξιοποιήσουν τα μέσα που διαθέτουν (ακόμα και μια τηλεφωνική επικοινωνία), για να μη σταματήσει εντελώς η αλληλεπίδραση τους με τους συνομηλίκους τους, κάτι που είναι απαραίτητο σε αυτήν την ηλικία για τη συναισθηματική τους ισορροπία.
 Εμείς από τη μεριά μας, με βάση τον παιδαγωγικό μας ρόλο που είναι και ο κύριος, έχουμε χρέος σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες να σταθούμε δίπλα στους μαθητές μας και τις οικογένειές τους με όποιο τρόπο μπορούμε, να διαχειριστούν αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Να σταθούν και αυτοί όρθιοι! Συμβάλλουμε, ώστε ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών να γεμίσει εποικοδομητικά. Προτείνουμε βιβλία, ταινίες ή σειρές, επιτραπέζια και άλλες εποικοδομητικές δραστηριότητες που θα προσφέρουν παιδαγωγικά στους μαθητές, και ταυτόχρονα θα «αποφορτίζουν» το κλίμα της οικογένειας από τα δυσάρεστα συναισθήματα που δημιουργούνται λόγω όλων αυτών των προβλημάτων και της πολύωρης παραμονής στο σπίτι.                                   (Οι εκπαιδευτικοί από την πρώτη μέρα το έκαναν πράξη).
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας μέσω της δημόσιας τηλεόρασης, να προβάλλονται καθημερινά ειδικές ενημερωτικές εκπομπές με την παρουσία εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ώστε να στηριχθούν οι γονείς στη διαχείριση των δύσκολων καταστάσεων που βιώνουν οι ίδιοι και τα παιδιά.
Αξιοποιούμε όλους τους τρόπους επικοινωνίας (τηλέφωνα, mail, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ώστε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, να συζητήσουμε, να μάθουμε για τα προβλήματά τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές μας και οι γονείς τους να νιώσουν ότι δεν είναι μόνοι τους σε αυτή την κατάσταση! Αλλά και ως εκπαιδευτικοί, δε σταματάμε να διεκδικούμε και να στηρίζουμε, μέσα από τα σωματεία μας, όλα τα αιτήματα για άμεσα μέτρα, για την προστασία της υγείας των μαθητών μας και των οικογενειών τους. για τη στήριξη των εργαζομένων και των δικαιωμάτων τους, μπαίνουν ζητήματα οικονομικά, ακόμα και επιβίωσης, από ανεργία ή απόλυση ή κολλήματα για το δικαίωμα είσπραξης των 800 ευρώ ή μισό μήνα δουλειά, και ακόμα για ζητήματα που αφορούν στις καθημερινές ανάγκες, όπως ακόμα και τη σίτιση των ευάλωτων μαθητών μας.
 Σε αυτή την κατάσταση και με αυτήν την κατεύθυνση όλα τα ηλεκτρονικά μέσα και η τεχνολογία είναι πρωτίστως απαραίτητη, ώστε ο μαθητής να μην χάσει την επαφή του με τα αντικείμενα που έχει ήδη διδαχθεί, να διατηρηθεί στοιχειωδώς μια συνέχεια στο μάθημα.
 Σε ότι αφορά την προετοιμασία που υποτίθεται ότι έκανε το Υπουργείο Παιδείας για την εφαρμογή της εξ΄αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης, και παρά τις εντυπωσιακές δηλώσεις του, δεν έχει εξασφαλίσει ούτε στο ελάχιστο την ενιαία εφαρμογή του μέτρου, με υλικοτεχνική υποδομή και προετοιμασία- εξοικείωση μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών. Είναι μεγάλα τα αντικειμενικά προβλήματα που υπάρχουν (σπίτια χωρίς internet, έλλειψη τεχνολογικών μέσων, δυσκολία αξιοποίησης των εργαλείων), τα οποία σε μεγάλο βαθμό καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη της εφαρμογή των κατευθύνσεων του.  Τι ακριβώς λοιπόν κάνει το υπουργείο, προχωράει στην υλοποίηση του προγράμματος με ένα μόνο μέρος των μαθητών, αυτών δηλαδή που διαθέτουν τα υλικά μέσα (ύπαρξη υπολογιστή, σύνδεση στο διαδίκτυο κ.ά.) για να συμμετέχουν στις εξ αποστάσεως διαδικασίες; Η εφαρμογή μιας τέτοιας διαδικασίας, πρέπει να είναι ενιαία, διαφορετικά εντείνει τις ανισότητες που έτσι και αλλιώς υπάρχουν. Την ίδια στιγμή όμως μέσα από την ΠΝΠ φροντίζει να διευκολύνει τη λειτουργία των ιδιωτικών δομών ενώ, με απαράδεκτο τρόπο, τις ανάγκες του Δημόσιου σχολείου τις εναποθέτει στους χορηγούς και στις δωρεές!!Και με περισσή ευκολία και ευχαρίστηση φυσικά, μεταφέρει τις κρατικές ευθύνες στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, στους, γονείς ακόμα και στους μαθητές. Η γνωστή πρακτική της απαξίωσης και της στοχοποίησης.
Συνάδελφοι, τα επιστημονικά και παιδαγωγικά δεδομένα, τονίζουν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία της τάξης και την επαφή των εκπαιδευτικών με τα παιδιά, η οποία συμπεριλαμβάνει, εκτός από τη μάθηση, την κοινωνικοποίηση των παιδιών, την αλληλεπίδραση όλων όσων συμμετέχουν στη διαδικασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών των παιδιών, τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.
 Είμαστε έμπειροι πια, υποψιασμένοι και φυσικά ικανοί για δεύτερες σκέψεις και διεργασίες. Ότι γίνεται και με αφορμή μια περίοδο έκτακτης ανάγκης, γίνεται για να μείνει. Κάνουμε ξεκάθαρο ότι, κάθε σκέψη για γενίκευση αυτών των μεθόδων, με στόχο την υλοποίηση αντιεκπαιδευτικών πολιτικών π.χ. αξιολόγηση, περικοπές σε εκπαιδευτικό προσωπικό, μετά τη λήξη της έκτακτης κατάστασης θα μας βρει απέναντι.
Τέλος, πρέπει να σταθούμε δίπλα, αλληλέγγυοι και σε όλους τους συναδέλφους μας που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης για να υπερασπιστούν το ύψιστο αγαθό της ζωής και της υγείας του λαού. Αυτό που η πολιτική της ΕΕ (βλέπουμε τι συμβαίνει στα κράτη – μέλη της με την εφαρμογή της υποχρηματοδότησης στο χώρο της δημόσιας υγείας), αλλά και η πολιτική όλων των κυβερνήσεων το κατάντησαν εμπόρευμα. Οι τραγικές ελλείψεις είναι τραγικά φανερές.
Με αίσθημα ευθύνης παίρνουμε όλα τα μέτρα αυτοπροστασίας και προστασίας των συνανθρώπων μας. Θα αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί και αυτή τη δοκιμασία με αλληλεγγύη, οργάνωση και διεκδίκηση.
 Δυναμώνουμε τη φωνή μας για μέτρα προστασίας της υγείας όλων των εργαζομένων, όλου του ελληνικού λαού.
 Την κρίση δεν πρέπει να την πληρώσει για μια ακόμη φορά ο λαός!
 Και τα καλυμμένα στόματα έχουν φωνή - Τη δυναμώνουμε για μέτρα προστασίας της ζωής μας, της υγείας και των δικαιωμάτων μας.
ΟΡΘΙΟΙ, ΔΥΝΑΤΟΙ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ.
 Η αλληλεγγύη δεν είναι αποτελεσματική μόνο σε αυτούς που τη δέχονται, αλλά και σε αυτούς που τη δείχνουν.

*Η Μώραλη Κωνσταντίνα είναι εκπαιδευτικός, μέλος του ΔΣ του Ζ΄συλλόγου εκπαιδευτικών ΠΕ Θεσσαλονίκης, εκλεγμένη με την ,ΑΣΕ (ΠΑΜΕ).  Δημοτική σύμβουλος, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης στο Δήμο Θερμαϊκού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου